Často kladené otázky

Môžem robiť platby do zahraničia?

Samozrejme. Peniaze môžete poslať hocikomu na svete, stačí ak máte platné číslo účtu. Vo svojom online bankingu kliknite na Zahraničné platby v časti Zadaj novú platbu v menu Platby. Vyberte si buď štandardnú platbu alebo platbu SEPA. Ak posielate peniaze v rámci EÚ (+Island, Lichtenštajnsko, Nórsko, Švajčiarsko, Monako), je najvýhodnejšie využiť SEPA platbu. Tá je za 0 eur.

Môžem zadávať platby aj v noci?

Kedy len chcete. Peniaze môžete poslať na iný účet aj v noci, cez sviatky či víkendy. Ak ich posielate niekomu na iný účet v ZUNO, dostane ich okamžite. Ak do inej banky, dostane ich v nasledujúci pracovný deň po odrátaní sumy z vášho účtu.

Koľkokrát zopakujete neúspešnú platbu?

Trvalý príkaz opakujeme celkovo maximálne 5-krát, aby sa platba neprekryla s dňom nasledujúcej platby. Pri jednorazových platbách a inkasách možnosť automatického opakovania neponúkame.

Majú platby nejaké limity?

Áno, platby majú limity. Vlastné limity si môžete nastaviť v online bankingu v menu Nastavenia a pomoc kliknutím na Zmeniť limity platieb. Okrem týchto limitov existujú ešte bankové limity, ktoré prevyšujú vami nastavené limity:

 

Typ limitu Výška limitu
Online banking 50 000 €
Mobile banking 3 000 €
Kontaktné centrum 1 000 €
Platby medzi rôznymi menami 25 000 € (minimálne 1 €/10 Kč/1 $/1 £)
Platby medzi rôznymi menami cez víkend alebo počas sviatkov 5 000 € (minimálne 1 €/10 Kč/1 $/1 £)
Nadlimitné platby Nie je určená. Doba spracovania môže byť neštandardná.

Môžem vidieť plánované platby?

Môžete. Nájdete ich vo svojom online bankingu v menu Platby v chronologickom poradí, vrátane trvalých platieb.

Čo je platba SEPA a ako ju zadám?

Ide o typ platby, ktorý sa používa pri platbách v eurách v rámci krajín EÚ (+ Island, Lichtenštajnsko, Nórsko, Švajčiarsko, Monako a San Marino). Oproti štandardnej zahraničnej platbe je SEPA platba lacnejšia. Keď chcete zadať SEPA platbu, prejdite do záložky Platby. Pripravte si BIC kód a číslo účtu príjemcu v tvare IBAN.

Čo je IBAN?

IBAN je medzinárodné číslo účtu podľa európskeho štandardu. Používanie IBAN čísiel je bežné pri všetkých zahraničných SEPA platbách. Je dobré ho používať aj pri všetkých štandardných zahraničných platbách, ak sa v krajine príjemcu tiež používa IBAN. Svoje IBAN nájdete v online bankingu v Detailoch účtu.

Čo je SWIFT a BIC kód?

BIC je identifikačný kód banky používaný na medzinárodné platby. SWIFT je spoločnosť, ktorá spravuje registráciu spomínaných kódov. Ľudia si ich zvyknú zamieňať. Takže, ak od vás niekto chce SWIFT kód, vlastne si pýta BIC kód. BIC/SWIFT kód banky ZUNO je RIDBSKBX.

Ak chcete poslať peniaze niekomu do zahraničia, potrebujete vedieť BIC kód jeho banky, ktorý má 8 alebo 11 znakov.

Môžem sa pokúsiť znovu vykonať neúspešnú platbu?

Áno, môžete. Urobiť sa to dá ručne v online bankingu. V prehľade Nezrealizovaných platieb v menu Platby.

Kedy budú moje platby spracované?

Tu nájdete presné časy pre spracovanie všetkých platieb.

Kedy mi prídu peniaze od niekoho, kto má účet v inej banke?

Ak vám peniaze posiela niekto z ÚČTU v ZUNO, máte ich tam hneď. Ak z účtu v inej banke, na ÚČET ich dostanete v ten deň, ako dorazia do ZUNO.

Môžem zadávať platby aj cez víkendy a sviatky?

Áno, ak má príjemca účet v inej banke, platbu spracujeme v najbližší pracovný deň. Ak má účet v ZUNO, platba sa zrealizuje ihneď.

Čo je štandardná zahraničná platba a ako ju zadám?

Je to typ platby používaný na platby do zahraničia, ako aj na platby v rámci Slovenska v inej mene ako euro. Ak chcete zadať štandardnú zahraničnú platbu, choďte vo svojom online bankingu do záložky Platby.

Ako môžem zabrániť tomu, aby mi cez inkaso nestrhli z účtu príliš veľa peňazí?

Maximálna výška inkasa je povinný údaj pri jeho vytváraní. Môžete si ju zmeniť kedykoľvek vo svojom online bankingu v Prehľade inkás, ak kliknete na Zmeniť. Maximálna výška inkasa môže byť najviac 5 000 €.

Čo je trvalá platba a ako si ju nastavím?

Je to typ platby, ktorú oceníte, keď niekomu platíte pravidelne rovnakú sumu (napr. poistku, nájom alebo preddavky dane). Raz si ju nastavíte a potom platby už odchádzajú samé. Trvalú platbu si nastavíte vo svojom online bankingu v menu Platby, kde kliknete na Zadaj novú platbu. Potom už iba vyberiete Novú trvalú platbu a vyplníte potrebné údaje.

Čo je inkaso a ako si ho nastavím?

Inkaso vám odporúčame používať, keď niekomu pravidelne posielate peniaze, ale vždy ide o inú sumu (napr. faktúry za mobil alebo elektrinu). Spoločnosť (napríklad mobilný operátor, elektrárne) si pravidelne z vášho účtu odpočítajú sumu, ktorú aktuálne máte zaplatiť. Samozrejme s tým musíte najprv súhlasiť. Inkaso si môžete nastaviť v online bankingu v menu Platby.

Môžem odvolať alebo zrušiť platbu?

Áno, pokiaľ je platba stále na zozname plánovaných platieb. Ak však pošlete platbu na okamžité spracovanie, už nemôže byť zrušená.

Moja platba bola zamietnutá. Čo mám robiť?

Ak ide o trvalý príkaz zamietnutý kvôli nedostatku peňazí na vašom účte, automaticky ho zopakujeme v nasledujúci pracovný deň, celkovo až 5-krát. Pri jednorazových platbách a inkasách automatické opakovanie nefunguje. Jednorazovú platbu musíte zopakovať ručne. Zamietnuté platby spolu s dôvodom zamietnutia nájdete v online bankingu v časti Nezrealizované platby v menu Platby. Na tomto mieste môžete zadať opakovanie platby aj ručne.

Môžem si uložiť čísla účtov, na ktoré často posielam peniaze?

Áno. Kliknite vo svojom online bankingu buď na Zoznam účtov v menu Platby alebo, keď zadávate platbu, označte možnosť Ulož účet do zoznamu.

Čo sú SHA a OUR?

Sú to možnosti poplatkov, ktoré máte na výber pri zahraničných platbách.
Ak si vyberiete SHA (shared), podieľate sa na poplatkoch čiastočne. Zaplatíte iba za zahraničnú platbu v prospech ZUNO a prípadné ďalšie poplatky bánk uhradí príjemca.
Možnosť OUR znamená, že všetky poplatky bude znášať niekto na "našej" strane, konkrétne vy. Poplatok je síce o niečo vyšší, no príjemca by už nemal platiť poplatok banke príjemcu.

Môže sa stať, že pri platbe nejaké poplatky vzniknú, a to v korešpondenčných bankách, nie len v  banke príjemcu a odosielateľa. To bohužiaľ ovplyvniť nemôžeme.

Aké údaje potrebujem k nastaveniu inkasa?

K nastaveniu inkasa potrebujete údaj o príjemcovi inkasa, ktorý sa volá CID (Creditor Identifier - identifikácia príjemcu) a UMR (Unique Mandate Reference - jedinečnú identifikáciu inkasa). Tieto údaje by vám mal poskytnúť príjemca inkasa. 

Je možné pomocou inkasa zaplatiť aj SIPO (sústredené inkaso platieb obyvateľstva)?

Áno. Slovenská pošta ponúka možnosť platenia SIPO bezhotovostne z vášho účtu pomocou inkasa.  Slovenská pošta vám však musí prideliť jedinečné číslo, referenciu mandátu UMR pre vaše SIPO. Okrem UMR potrebujete aj CID (Creditor Identifier - identifikácia príjemcu) Slovenskej pošty.

Bude inkaso opakované, ak na mojom účte nebude dostatočné krytie?

V prípade nedostatočného krytia na účte inkaso opakované nebude. Príjemca inkasa bude zasielať výzvu na inkaso pár dní pred jeho splatnosťou. Ak príde, uvidíte ho v menu Plánované platby.